woensdag 18 juli 2012

Docent worden en zijn: De opzet van de site

Beste lezers,

Ik heb deze site gemaakt om mijn ongenoegen te laten blijken over het instituut dat onderwijs heet in Nederland. Ik heb met docenten medelijden. Ook diverse andere ondersteunende diensten zijn trouwens niet te benijden. Als opgeleid leerkracht voor het basisonderwijs en 2de graads bevoegd voor diverse vakken, maar carrière gemaakt in de financiële sector, en later weer terug gestapt naar het onderwijs, min of meer uit idealisme, ben ik zeer teleurgesteld in de organisatie van het onderwijs en de gevolgen daarvan.
Al die politici die schreeuwen om meer geld voor de docenten, weten ook eigenlijk niet waar het om gaat. Meer geld voor docenten is leuk en ook wel nodig, het salaris mag best wat hoger, maar een goede organisatie en goede faciliterende managers rondom de docent zijn nog veel belangrijker! Elke cent extra aan het onderwijs verdwijnt vaak in een administratief gedrocht
De docenten zijn het gezicht naar buiten, zijn de directe contacten met de "klanten", zoals de studenten of leerlingen en hun ouders vaak worden genoemd. Belachelijk woord, trouwens, voor binnen het onderwijs, het bewijst maar weer dat men niet weet waar zij mee bezig zijn.
Studenten, leerlingen en docenten zijn de dupe van deze slechte, starre, vaak egoïstische, kleinzerige en ouderwetse organisatie. De organisatie moet draaien om de student en de docenten, niet om de managers.
Veel managers in het onderwijs zijn doorgeschoten leerkrachten en docenten die wat meer willen verdienen. Er zijn er maar weinig die ook daadwerkelijk manager kunnen zijn en worden. De meesten hebben door trial and error geleerd hoe het eventueel kan, 1 soort management stijl. Meerdere managementstijlen kunnen toepassen is noodzakelijk. Docenten zijn hoogopgeleide werknemers die je niet als kleine kinderen kan wegzetten. Op heel veel scholen is er dus ook onenigheid of een slechte verstandhouding tussen leiding, management en de docenten. Diverse managementstijlen kunnen toepassen, kunnen coachen en je richten op je personeel en minder op de inhoud of regelen van flut-dingen, zou het management sieren.

Ik wil dus diverse onderwerpen gaan bespreken op deze website. Hebben jullie, lezers, onderwerpen waarover je wilt praten of waar je wilt dat ik wat over zeg, dan hoor ik dat graag.
Onderwerpen kunnen zijn (in willekeurige volgorde):

  • Leerlingen en studenten
  • Management en stijlen
  • Management en projecten
  • Management en waterdragers
  • Management en docenten
  • Administratieve organisatie
  • Organisatie
  • People-managers
  • Carrière mogelijkheden voor docenten
  • Begeleiding van docenten
  • Verandering in het onderwijs
  • Lesmethodes, nieuwe invoeren, inkopen e.d.
  • ICT op scholen
  • ICT in de klas
  • Collega's
  • Cursussen en opleidingen voor docenten
  • Het lesrooster
  • Hoe zit het nou met al die vakanties van die docenten?
  • Werkdruk
  • ..........
Ik hoor en lees wel van jullie, als er bepaalde onderwerpen zijn die ik moet behandelen. Uiteraard reacties op mijn schrijven hoor ik ook graag. Ik zal de discussie niet schuwen.

Mijn handen jeuken, trouwens, om het allemaal op te lossen.
Als senior-manager, Directie, kan ik heel veel betekenen voor het onderwijs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten